۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۲۱۷۵۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 3 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۰۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  32 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 19 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 54 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 251 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 870 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1531.2 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی به 70 تومان رسیده است. هم اکنون دلار در بازار آزاد با قیمت 11 هزار و 420 تومان، درهم امارات با قیمت 3 هزار و 148 تومان و پوند انگلیس 14 هزار و 286  تومان فروخته می شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 550 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

روند صعودی شاخص بورس ادامه یافت

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 9میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2153میلیارد تومان در 507هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 2202واحدی در ارتفاع 314هزار و 409واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پاسارگاد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی تامین شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پالایش نفت تهران، فولاد آلیاژی ایران و پتروشیمی پارس با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 592واحد، کل (هموزن) 1199واحد، قیمت (هموزن) 803واحد، آزاد شناور 3788واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 1788و 3637واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2041میلیون ورقه به‌ارزش 942میلیارد تومان در 428هزار نوبت، آیفکس 29واحد رشد کرد و در ارتفاع 4168واحد قرار گرفت.

 

مهم‌ترین شاخص‌های حذف یارانه نقدی خانوارها+جدول

براساس آنچه ستاد اجرایی ماده 6 آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 اعلام کرده است، حذف خانوار از دریافت یارانه نقدی، شاخص‌های متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

• تعداد و ارزش خودروی اعضای خانوار
• تعداد و ارزش املاک خانوار
• تعداد سفرهای خارجی اعضای خانوار
• شغل اعضای خانوار: پزشکان، مدیران دولتی، وکلا، هیات علمی، کارفرمای حقیقی یا حقوقی، صاحبان صرافی، اصناف، فعالان کسب و کار و …
• مجموع حقوق و دستمزد اعضای خانوار
• تعداد اعضای خانوار
• استان یا منطقه محل زندگی خانوار بر مبنای مالکیت یا اجاره

براساس اعلام ستاد اجرایی ماده 6 آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98، شاخصهای فوق برای کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر با دقت بالا بررسی شده و در نهایت خانوارهای یارانه‌بگیر، رتبه‌بندی می‌شوند.

در مرحله اول حذف یارانه سال 1398 که شهریور ماه امسال انجام شده است، تعداد 200 هزار خانوار به عنوان نخستین گروه کاندیدای حذف، شناسایی شده‌اند.

بانک اطلاعات رفاه ایرانیان تلاش کرده است با دقت کافی دهک بندی درآمدی را انجام دهد، با اینحال خانوارهای معترضی که به عنوان کاندیدای حذف شناسایی شدهاند، فرصت اعتراض به نتیجه اعلام شده را خواهند داشت. در فرایند رسیدگی به اعتراض، تراکنشها و سایر اطلاعات بانکی خانوار بررسی می‌شود. این امر مشروط به ثبت رضایتنامه کتبی سرپرست خانوار در دفاتر پیشخوان دولت مبنی بر دسترسی دولت به اطلاعات بانکی خانوار خواهد بود.

پس از اعلام رضایت از سوی سرپرست خانوار، کد رهگیری به شماره همراه سرپرست خانوار ارسال میگردد.

سرپرست می‌تواند با مراجعه به سامانه  yaraneh10.mcls.gov.ir با وارد کردن کد ملی خود و شماره پیگیری دریافت شده تراکنش‌های بانکی خانوار خود را مشاهده کند.

توجه داشته باشید در صورتی که متوسط مبلغ هزینه‌کرد آن خانوار در چهار ماه اول سال 1398 ، کمتر از میزان جدول ذیل باشد، یارانه آن خانوار مجددا برقرار خواهد شد و مبلغ پرداخت نشده ماه قبل را در پرداخت بعدی یارانه دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام ستاد اجرایی ماده 6 آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98، توجه به چند نکته ضروری است:

• مبالغ ذکر شده صرفا شامل مجموع تراکنشهای خرید اعضای خانوار از طریق دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت اینترنتی است.

• نظر به افزایش قابل توجه اجاره بهای منازل مسکونی، هزینه های اجاره بها به عنوان هزینه کرد خانوار در نظر گرفته نشده است.

 

دلار ۲۰هزارتومانی نتیجه «مقاومت» یا «وادادگی»؟

با وجود شکست در برجام و عیان شدن بدقولی اروپا و آمریکا در ایفای تعهدات‌شان، دلدادگان مذاکره بار دیگر تریبون دست گرفته و مدام بر اهمیت مذاکره و ارتباط با آمریکا تأکید می‌کنند، غافل از اینکه حداقل در 6 سال دولت روحانی، دولتمردان و جریان هم‌فکرشان از هر روشی برای تحقق این آرزوی خود استفاده کرده و در نهایت سهم‌ مردم و کشور از این همه تلاش برای مذاکره با غرب «تقریباً هیچ» که نه «دقیقاً هیچ» شد.

دولت روحانی به‌اذعان مشاور سابق رئیس‌جمهورش، از 6 سال دولت‌داری، 2 سال را به «امضای برجام»؛ دو سال دیگرش را به «اجرای برجام» و دو سال اخیر را به «احیای برجام» سپری کرد و این صورت کلی کارنامه آقای روحانی است!

با این حال اما دلدادگان به غرب و شیفتگان مذاکره هم‌نوا با ترامپ شده و مدام بر اهمیت مذاکره و امضای توافق جدید با آمریکا تأکید کرده و اصرار دارند "اگر مشکلات را از طریق مذاکره حل نکنیم دیگر چاره‌ای برای حل مشکلات داخلی کشور نداریم"!

قبل و حین سفر روحانی به آمریکا گروه‌های فکری نزدیک به دولت بار دیگر تلاش کردند که دیدار روحانی با ترامپ را به‌عنوان مطالبه مردمی طرح و زمینه را برای آغاز یک مذاکره جدید با آمریکا فراهم کنند؛ عده‌ای هم البته برای اینکه خواسته غیرمنطقی‌شان، رنگ و لعاب لودگی نداشته باشد، با قید شروطی برای مذاکره به این فضا دامن زدند و مثلاً گفتند "اگر آمریکا قصد مذاکره با ایران را دارد باید همه تحریم‌ها را بردارد و بعد به مذاکره فکر کند".

این درحالی است که مقام معظم رهبری با اشاره به هوشیاری عمیق و تحسین‌برانگیز مردم در مقابل توطئه‌های دشمنان در چهار دهه گذشته، تنها راه علاج مشکلات کشور را تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی دانستند و با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها، هدف آنها از ترفند مذاکره را تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران خواندند و تأکید کردند: سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.

در عین حال اما دلدادگان مذاکره این شبهه را مطرح کردند که "مخالفان مذاکره دیگر از افزایش قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی به دولت روحانی گله نکنند، مقاومت هزینه دارد"؛ گویی مشکلات اخیر اقتصادی محصول مقاومت و مذاکره نکردن بوده است، همین جمله برای مرور بسیاری از مشکلاتی که اتفاقاً بعد از مذاکره و امضای برجام زندگی مردم را با سختی همراه کرد، کافی است.

یکی از مهمترین دلایل بروز گرانی‌ها و پدیدار شدن قیمت‌های نجومی در بازار، رشد افسارگسیخته قیمت ارز و دلار در بازار ارز بود؛ بازار ارز در ماه‌های قبل روزهای پرنوسانی را تجربه کرد و در برخی از این روزها قیمت دلار حتی به 20 هزار تومان هم رسید! البته نزدیکان دولت در جلسات خصوصی هشدار دلار 50هزار تومانی را هم داده بودند!

همه می‌دانند که دلار 19 و 20 هزار تومانی بعد از مذاکره و امضای برجام در بازار ارز ایران خودنمایی کرد؛ بنابراین باید به دلدادگان مذاکره یادآور شد که "اگر قرار است مشکلات اقتصادی را به مقاومت دامن بزنید، دلار 20هزارتومانی را به چه‌چیزی دامن زدید؛ به وادادگی یا...؟".

در هفته‌های پرتلاطم ارزی که در سال 96 و 97 ثبت شد، سیاست‌های غلط مدیریت وقت بانک مرکزی و دولت باعث رهایی بازار ارز و ثبت رکوردهای نجومی در دلار و یورو و پوند و سایر ارزها شد. پرونده باز رئیس کل وقت بانک مرکزی و معاون ارزی او در دستگاه قضایی گواه همین موضوع است که اگر دلار 20 هزار تومان شد و البته خیلی هم دوام نداشت ناشی از سیاست‌های غلطی بود که در آن مقطع انجام شد.

بانک مرکزی در روزهای پرتلاطم ارزی در سکوت کامل خبری عملاً دست روی دست گذاشت تا دلال‌ها و سوداگران ارزی نقش اول بازار ارز را ایفا و قیمت برای دلار و سایر ارزها تعیین کنند. هرچند عراقچی معاون سابق ارزی بانک مرکزی می‌گوید؛ تمام هشدار را به دولت داده بودیم ولی آنچه در بازار اتفاق افتاد و باعث برهم ریختن سایر بازارها و شاخص‌های اقتصادی شد گواه استیصال دولت و بانک مرکزی در مدیریت بود.

بعد از آنکه دلار 20 هزار تومان شد عده‌ای گفتند "علت اصلی این افزایش قیمت، تحریم و احتمال خروج آمریکا از برجام است"، ولی این افراد خودشان هم می‌دانند که بازار ارز درمان دیگری داشت که اگر به‌موقع علاج می‌شد هرگز روزهای پرتلاطم را به خود نمی‌دید.

حتماً در زمان مدیریت سیف در بانک مرکزی هم امکان اعمال محدودیت‌ها در تراکنش‌های خرید، صرافی‌های خارج از کشور، مدیریت بازارهای دبی و امارات و خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا وجود داشت؛ اما از آنجایی که در آن دوره نگاه حاکم این بود که "دیگر تحریم هستیم و اگر آمریکا از برجام خارج شود کاری از دست‌مان برنمی‌آید"، شد آنچه نباید می‌شد.

بانک مرکزی در آن مقطع عملاً باعث افزایش تقاضای کاذب شده بود و از آنجایی که عرضه و تقاضا همخوانی نداشتند، عملاً مدیریت بازار رها شده بود؛ بهانه هم این بود که "ارز نداریم" یا "کم داریم! چون تحریم هستیم و خارجی‌ها اجازه نقل و انتقال را نمی‌دهند".

بماند که اتفاقاً بازار ارز زمانی رنگ آرامش را به خود دید که شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان از سوی آمریکا اعمال شد ولی اجرای سیاست‌های مناسب مبارزه با پولشویی و اقدامات برای عملیات بازار باز، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، تأمین ارز واحدهای تولیدی و صادرکنندگان، ارتباط با کشورهای همسایه و... باعث شد تا حتی تحریم دوباره بانک مرکزی نیز در بازار ارز ایران هیچ اثری نداشته باشد.

یکی از مهمترین دلایل بحران ارزی اخیر، کمبود درآمد ارزی ناشی از تحریم‌های نفتی و بانکی بود؛ وزیر و وکیل در دولت این موضوع را سال‌ها بهانه‌ای جدی برای مذاکره و امضای برجام کرده بود غافل از اینکه حداقل از سال‌های نخست بعد از انقلاب اسلامی، مهمترین تأکید و خواسته مقام معظم رهبری قطع وابستگی به درآمدهای نفتی با تکیه بر افزایش قدرت صادرات غیرنفتی بوده است اما قطع وابستگی به درآمدهای نفتی به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است و همین می‌شود که آمریکا به‌راحتی می‌تواند با تحریم نفتی باعث فشار به اقتصاد ایران شود.

اگر در تمام این سال‌ها به‌جای تکیه بر مذاکره و امضای برجام برای حل مشکلات اقتصادی از توان داخلی استفاده می‌شد و به ظرفیت‌های درونی کشورمان تکیه می‌کردیم آیا باز هم می‌توانستیم اجازه دهیم آمریکا با استفاده از جنگ روانی موجب به‌هم‌ریختن نظم اقتصاد و بازارمان شود؟

در طول سال‌های گذشته خواسته اصلی مردم و مقامات ارشد نظام این بوده که دولت با انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه اجازه نفوذ آمریکا در کشورمان را ندهد و مانع از رژه سربازان آمریکایی (دلار آمریکا) در اقتصاد کشورمان شود، ولی از آنجایی که نگاه حاکم در دولت و مدافعان آن ارتباط با آمریکا و اروپا بود رسماً کشورهای همسایه نادیده گرفته شدند و فرصت طلایی استفاده از این ظرفیت‌های کلان نیز سوخت شد.

فعالان و کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که عدم اجرای پیمان پولی دو و چند جانبه، حذف نشدن عملی دلار از مبادلات ارزی، متنوع نشدن منابع درآمدهای ارزی و تکیه صرف بر صادرات نفت که موجب کاهش درآمدهای ارزی شد، محدود شدن عملیات صرافی خارجی کشور به چند محل محدود مثل دوبی و سلیمانیه، و موارد دیگر مهمترین دلایل جهش ارزی پس از تحریم است که همگی محصول وادادگی و عدم اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

آمریکا در تمام این سالها از بازار دوبی و سلیمانیه و امارات به‌عنوان ابزاری برای فشار به بازار ارز ایران استفاده می‌کرد اما عزم جدی بانک مرکزی برای محدود کردن نقش این بازارها در معاملات داخلی کشور و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و عملیات بازار باز باعث شد تا تیر آمریکا از این محل به سنگ بخورد و نمونه بارز آن تلاش برای راه‌اندازی مجدد جنگ ارزی در فروردین 98 بود که طبق اعلام همتی با ورود بموقع بانک مرکزی و اعمال سیاست‌های بهنگام، به شکست منجر شد.

بار دیگر باید به دلدادگان برجام و مذاکره با آمریکا یادآور شد که دقیقاً در زمان تشدید تحریم‌ها و رعایت برخی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بانک مرکزی با مدیریت جدید موفق شد دلار افسارگسیخته را رام کرده و در دامنه قیمتی مشخصی با کمترین نوسان نگه دارد.

حتماً این گروه فکری می‌دانند که نه‌تنها در زمان مذاکره و امضای برجام مشکلی از مشکلات مردم کم نشد بلکه بیشتر هم شد ولی ظاهراً بنا ندارند پنبه‌ای را که عمداً در گوش کرده‌اند بیرون بیاورند و به واقعیت‌های برجام و مذاکرات بدون هیچ نگاه سیاسی توجه کنند.

 

قیمت خودروهای سایپا امروز ۹۸/۰۷/۰۳ | قیمت‌ها ثابت ماند

در بازار امروز خرید و فروش خودروی پراید 111 با قیمت 46 میلیون و 800 هزار تومان و پراید 131 با قیمت 41 میلیون و 400 هزار تومان و تیبا با قیمت 48 میلیون و 400 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. 

 همچنین چانگان با قیمت 169 میلیون تومان، استپ‌وی با قیمت 173 میلیون تومان و سراتو با قیمت 283 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز 1398/07/03  به‌شرح زیر است:

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سایپا 111

39،941،000

46،800،000

2

قیمت سایپا 131

37،641،000

41،400،00

3

قیمت سایپا 151

40،313،000

42،700،000

4

قیمت تیبا

43،443،000

48،400،000

5

قیمت ساینا

55،943،0000

53،800،000

6

قیمت کوئیک اتوماتیک

69،000،000

90،300،000

7

قیمت چانگان

155،000،000

169،000،000

8

قیمت سراتو 2000

295،000،000

283،000،000

9

قیمت استپ وی اتوماتیک

122،700،000

173،000،000

10

قیمت رنو پارس تندر

84،200،000

122،000،000

11

قیمت برلیانس H330

89،500،000

125،000،000

12

قیمت برلیانس H320

88،400،000

120،000،000

13

قیمت تیبا 2

51،603،000

53،000،000

 

قیمت نفت کاهش یافت

پس از اینکه دونالد ترامپ آب پاکی را بر خوش‌بینی‌ها در مورد مذاکرات تجاری چین و آمریکا ریخت، و بار دیگر نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی جهان شدت گرفت، قیمت نفت برای دومین روز به علت نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا برای سوخت، کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 98 سنت کاهش 62.12 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا با 81 سنت کاهش 56.48 دلار در هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص نفتی به کمترین میزان از زمان حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان در 14 سپتامبر، رسیده‌اند.

جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «آنچه واقعا حمایت از نفت را برداشت، اظهارات ترامپ در مورد تجارت در شب گذشته بود...وی هنوز وضعیت تهاجمی خود را حفظ کرده است.»

ترامپ دیروز از روش تجاری چین در نشست عمومی سازمان ملل انتقاد کرد و گفت یک توافق بد در مذاکرات تجاری آمریکا و چین را قبول نخواهد کرد.

چین بزرگ‌ترین واردکننده و دومین مصرف‌کننده نفت خام جهان است. آمریکا، بزرگ ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است.

هفته گذشته به علت حملات فلج‌کننده پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان، که اختلال در عرضه بزرگ‌ترین صادرکننده جهان ایجاد کرد، قیمت نفت افزایش یافت. عربستان برای اجرای تعهداتش به پالایشگاه‌های سعودی در خارج از خاک این کشور، از دیگر تولیدکنندگان غرب آسیا نفت می‌خرد.

هوآوی لی، اقتصاددان بانک OCBC گفت: ذخایر نفت خام عربستان تا 2 ماه دیگر به پایان می‌رسد و این می‌تواند خریداران را بر آن دارد تا به بازار لحظه‌ای روی آورند و قیمت‌ها بالاتر رود.

قیمت‌ها همچنین با افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته است. موسسه آمریکن پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته 1.4 میلیون بشکه کاهش یافت.

 

برخورد با گران‌فروشی و کم‌فروشی نان در تهران از شنبه

افضلی اظهار کرد: درپی ابلاغ قیمت‌های جدید نان در شهر تهران، لزوم نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی نانوانی در اولویت کار معاونت بازرسی و نظارت قرار گرفته است.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته گشت مشترک بازرسی اصناف، سازمان صمت استان تهران، تعزیرات حکومتی، با همکاری نیروی انتظامی از روز شنبه 6 مهر در سرتاسر شهر تهران آغاز و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد شد.

سرپرست نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان تهران تصریح کرد: رعایت قیمت‌های مصوب بر اساس وزن چانه و کیفیت نان از اولویت‌های بخش بازرسی است و توقع داریم صنوف نانوایی با رعایت این موارد در اجرای این طرح ما را یاری کنند.

وی در پایان از مردم درخواست کرد درصورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه 124 اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی انجام شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
با اقدامات قوه قضاییه قیمت خودرو روند کاهشی پیدا کرده
خدا خیرشون بده
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
خودرو کوئیک تو این 10 روز 9 میلیون ارزان شد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
ان شاالله دینار ارزون بشه تا زوار اربعین دغدغه کمتری داشته باشند
0
0
شیما شریفی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
حداقل یک روز در هفته خبر اقتصادی خود را در صفحه اول کار کنید ممنون
0
0